Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.

Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.

Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.

W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]

Przejdź do treści
PL | EN
Facebook Twitter Youtube

Okna życia, czyli wierzchołek góry lodowej

Data publikacji: 26.10.2015

Dnia 2 października 2015 r. miała miejsce 2052 sesja Komitetu Praw Dziecka ONZ, podczas której wydał on Spostrzeżenia Końcowe dotyczące stanu realizacji Konwencji Praw Dziecka w Polsce (CRC/C/POL/CO/3-4). Wydając Spostrzeżenia, Komitet posiłkował się złożonymi przez Polskę raportami z wykonywania Konwencji za lata 1999-2010 oraz dodatkowo mógł odnieść się do alternatywnych raportów organizacji pozarządowych. W procedurze raportowania stanu realizacji praw dziecka w Polsce wziął udział również Instytut Ordo Iuris. Niestety wydany przez Komitet dokument skłania do stawiania pytań o to, czy gremium to proceduje w uprawniony sposób. Szczegółowa analiza Spostrzeżeń Komitetu pozwala mówić o nader wybiórczym i instrumentalnym traktowaniu Konwencji Praw Dziecka, zwłaszcza zaś o ignorowaniu określonych w Konwencji granic kompetencyjnych Komitetu.


Duże poruszenie wywołało w Polsce zalecenie likwidacji tzw. „okna życia”, których funkcjonowanie w opinii Komitetu narusza prawo do tożsamości dziecka z art. 7 i 8 Konwencji (par. 20 i 21 Spostrzeżeń Końcowych). Temat ten podnosił Alternatywny Raport przygotowany przez Helsińską Fundację Praw Człowieka wraz z grupą innych organizacji. Jednak potępienie instytucji „okien życia” przez Komitet jest trudne do zrozumienia w kontekście art. 6 Konwencja Praw Dziecka czytanego łącznie z jego preambułą, który gwarantuje dzieciom prawo do życia zarówno po, jak i przed urodzeniem. Zamiast więc postrzegać "okna życia” jako służące poszanowaniu art. 6 KPD, Komitet uznał je wyłącznie za ograniczenie prawa dziecka do poznania swej tożsamości. Jednocześnie Komitet pominął milczeniem fakt zakwestionowania prawa z art. 7 i 8 w ustawie o leczeniu niepłodności, która gwarantuje pełną anonimowość dawcom komórek rozrodczych, jak również osobom przekazującym anonimowo do adopcji dzieci w zarodkowym stadium rozwoju. Jednak Komitet nie może zasłaniać się niewiedzą w tym względzie, bowiem zwracał na to uwagę Instytut Ordo Iuris.


W części dokumentu dotyczącej zdrowia, Komitet wskazuje na problemy z dostępem do usług zdrowia oraz praw reprodukcyjnych i seksualnych wśród nastoletnich dziewcząt i chłopców. Komitet postuluje zatem wprowadzenie do szkół innego niż dotychczas typu edukacji seksualnej zachęcającego dzieci do eksperymentowania w sferze płciowości. Typ ten, związany ściśle ze standardami promowanymi w tej mierze przez WHO, w żargonie oenzetowskiej biurokracji określono mianem „kompleksowej edukacji seksualnej”, choć redukuje ona spojrzenie na płciowość człowieka do wymiaru biologiczno-technicznego. Jednocześnie zignorowano dane empiryczne wskazujące jednoznacznie, że funkcjonujący w Polsce typ edukacji seksualnej znacznie lepiej służy redukcji niepożądanych zjawisk społecznych (ciąże nastolatek, zapadalność na choroby weneryczne, aborcje u nastolatek) niż ten, który zaleca Komitet. Dane empiryczne na ten temat znowu zostały zignorowane, choć przytaczał je raport alternatywny Instytutu Ordo Iuris.


Jednocześnie charakterystyczne jest to, że Komitet wezwał do zapewnienia nastolatkom usług z zakresu zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego „w warunkach poufności”, czyli bez wiedzy rodziców (par. 38 i 39). Oznacza to de facto wezwanie Polski do łamania art. 48 ust. 1 Konstytucji RP oraz korespondujących z nim art. 3 i 5 Konwencji Praw Dziecka.


Szczególne zdumienie i konsternację wzbudza jednak postulat, by w imię praw dziecka osłabić ochronę życia dzieci na prenatalnym etapie rozwoju (par. 39). Jest to tym bardziej szokujące, że preambuła Konwencji Praw Dziecka mówi wyraźnie o konieczności ochrony życia dzieci nie tylko po, ale również i przed urodzeniem. Zalecenie to stanowi zatem wezwanie do nieprzestrzegania postanowień Konwencji, zwłaszcza zaś do naruszania jej art. 6.


W wydanym dokumencie Komitet wzywa Polskę również do wprowadzenia poprawek do ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania tak, aby uwzględnić w niej przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na gender, oraz „orientację seksualną” (par. 16 i 17 Spostrzeżeń Końcowych). Tymczasem tekst KPD nie posługuje się nigdzie ani pojęciem gender, ani pojęciem „orientacji seksualnej”. Wymowny jest fakt, że zalecenie to ściśle koresponduje z dążeniami radykalnych środowisk sympatyzujących z postulatami subkultur LGBTQ, które w VII kadencji Sejmu usiłowały przeforsować projekt ustawy z druku sejmowego 1051, zawierającego daleko idące ograniczenia wolności słowa i wolności gospodarczej, motywowane ideologią równościową promującą środowiska mniejszości seksualnych.

Wspieram
Ochrona życia

30.04.2024

Rozporządzenie w sprawie pigułek „dzień po” naraża farmaceutów na odpowiedzialność karną. Opinia Ordo Iuris

· Pierwszego maja ma wejść w życie rozporządzenia ministra zdrowia „w sprawie programu pilotażowego opieki farmaceuty sprawowanej nad pacjentem w zakresie zdrowia reprodukcyjnego”.

Czytaj Więcej

Pornografia ma druzgocący wpływ na dzieci i młodzież. Opinia Ordo Iuris dla ONZ

· Specjalny sprawozdawca ONZ ds. zwalczania sprzedaży, wykorzystywania seksualnego i niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych wezwał organy doradcze i organizacje konsultacyjne do wyrażania opinii na temat istniejących i pojawiających się praktyk wykorzystywania seksualnego dzieci w środowisku cyfrowym.

· Raport na ten temat ma zostać przedstawiony na 79. sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ w październiku 2024 r.

Czytaj Więcej
Ochrona życia

26.04.2024

Farmaceuta nie ma prawa przeprowadzać wywiadu w celu wydania tabletki „dzień po”

Już 1 maja ma wejść w życie rozporządzenie Minister Zdrowia w sprawie programu pilotażowego opieki farmaceuty sprawowanej nad pacjentem w zakresie zdrowia reprodukcyjnego. Projekt rozporządzenia obejmuje zapowiadany przez szefową resortu zdrowia tzw. plan B – czyli rozwiązania mające umożliwiać sprzedaż dzieciom poniżej 18 roku życia tabletek tzw. antykoncepcji awaryjnej bez recepty. Ma to związek z zawetowaniem przez Prezydenta RP zmierzającej w tym kierunku nowelizacji ustawy prawo farmaceutyczne. Ministerialny „plan B” opiera się na założeniu, że tzw.

Czytaj Więcej